Mi különbözteti meg a tanulási stratégiát a tanulási technikától?

A tanulási technikák téma- és helyzetfüggetlen módszerek arra, hogy egy információt megjegyezz.
A tanulási stratégia pedig különböző tanulási technikákból épül fel. Összetett, komplex tevékenység, mely egy tananyag tudatos elsajátítására irányul. Általában megelőzi a tervezés (Mit is akarok én ettől a tananyagtól? Hogyan akarom feldolgozni? stb.

A PQ4R egy tanulási stratégia, mellyel önállóan, egyedül is képes lehetsz egy tananyag feldolgozására.

A módszer kidolgozása Francis P. Robinson neveléssel, tanulással foglalkozó pszichológus nevéhez fűződik. Robinson úgy vélte, hogy a tanulóknak aktívabb hozzáállást kell tanúsítaniuk a tananyag eredményes elsajátításához. A kutatások és a tapasztalat azt mutatja, hogy igaza volt. Ez az elv a Gyorsított tanulási technikákban is visszatükröződik.

A PQ4R stratégiát alkalmazva fejlesztheted a tananyag megértését és ez segíteni fog abban, hogy jobban emlékezz rá. Ugyanakkor fejleszti a lényeglátást, a kreativitást, szövegértést.

Leginkább írott tananyag megtanulására ajánlott. Alkalmas lehet hosszabb szövegek, könyvek feldolgozására is. Könyveknél érdemes egy-egy fejezet után elvégezni az összes lépést. A módszer neve az angol szavak kezdőbetűiből adódik.

PQ4R TECHNIKA

PREVIEW – ÁTTEKINTÉS

Első lépésként fusd át a tananyagot. Nézd meg, hogy épül fel (fejeztek címei, főbb pontok, képek, tartalom, összefoglalás stb.), mi a témája.
Amikor előzetesen átnézel egy szöveget, akkor kialakul egy kép a fejedben róla. Ez sokkal hatékonyabbá teszi az információ feldolgozását, megjegyzését.

Tanárok a tanítási folyamataikban is alkalmazhatják, hogy először egy átfogó képet adnak a témáról.

Segítő kérdések:

  • Miről szól a szöveg?
  • Milyen főbb részekre / fejezetekre oszlik?
  • Van-e valami előzetes ismeretem már a témáról? (röviden gondold át)

QUESTION – KÉRDEZÉS

Fogalmazz meg kérdéseket az adott témával kapcsolatban!

Segítő kérdések:

Átfogó, motiváló kérdések:

  • Mi az, ami érdekel?
  • Mit kell belőle megtanulnom?
  • Miért kell megtanulnom?

Konkrét kérdések:

  • Kicsoda?
  • Mikor?
  • Mennyit?
  • Mit?
  • Mire lehet ez példa?
  • Hogyan?
  • Miért?
  • Milyen ok-okozati összefüggések vannak a …. és …. között?
  • Mi bizonyítja?
  • Mi támasztja alá?
  • Hogyan tudom …. alkalmazni?
  • Helyes ez vagy helytelen?
  • Logikus vagy nem?
  • Tudom alkalmazni?
  • Melyek az előnyei? Mik a hátrányai?
  • Milyen érvek szólnak mellette és ellene?
  • Mi a véleményem?

Persze nem kell az összes kérdés típust megfogalmazni. Alakítsd rugalmasan az anyaghoz és a tanulási célodhoz a kérdéseket!

READ – OLVASÁS

Most jöhet az, hogy elolvasod a szöveget. Olvasás közben keresd a kérdéseidre a választ! Így tudod megérteni az anyagot. Közben kiemelheted a lényeget. Használj ehhez színes kiemelőt (ez tanulási technika 🙂 )!

Közben egy-egy rész után állj meg és készíts vázlatot (Cornell módszer vagy Elmetérkép)! Ezt később kiegészítheted és az áttekintés, a későbbi pontok során is használhatod.

Lehet, hogy újabb kérdések is megfogalmazódnak benned. Ezeket bátran írd fel a többi közé!

REFLECT – TÜKRÖZÉS

Végeztél az olvasással. Gondold át az egész anyagot és értelmezd a saját szavaiddal. Mondd el hangosan (auditív funkciókat kapcsolja be)!

Segítő kérdések:

  • Milyen összefüggések vannak az egyes fejezetek között?
  • Hogyan tudom a korábbi ismereteimhez kötni azt, amiről most olvastam?
  • Van-e olyan ellentmondás, amin fennakadtam?
  • Hol tudom majd ezt hasznosítani?
  • Ha vizuális típus vagy, készíthetsz egy rajzos ábrát is az egészről.

RECITE – FELMONDÁS

Most a korábban megfogalmazott kérdéseid alapján hangosan mondd el a tanultakat! Használd a jegyzeted, a tartalomjegyzéket, nézd az ábrákat!

Nem cél, hogy fejből elmondj mindent! A lényeg, hogy válaszold meg a kérdéseidet és lásd meg az összefüggéseket!

REVIEW – ÁTTEKINTÉS, ÖSSZEFOGLALÁS

Ennél a résznél viszont már önállóan, a jegyzetek nélkül is mondd el a tanultakat. Így tudod ellenőrizni a tudásodat. De ne pánikolj, ha nem tudsz valamit! Nyugodtan vedd elő a jegyzetedet. Ez még csak azt jelzi, hogy ismételned kell.

Akár az egész szöveget újra olvashatod, ha szükséges és kiegészítheted a jegyzetedet.

Gál Attila
Kineziológus szakértő, oktató
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó®
Lelki Kulcs tréner

Felhasznált irodalom és képek jegyzéke:

Polyánki Balázs: Gyorsított tanulási technikák I.-II. jegyzet. Kiadja az Egyensúlyért Bt.

https://study.com/

https://regi.tankonyvtar.hu/hu

Tanulási Coaching Technikák

Saját élményű gyakorlatok során tapasztald meg a hatékonyabb tanulás alapjait!

Oszd meg cikkünket!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: email
Email
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: google
Google+
Megosztás itt: print
Print

Kövess minket a Facebookon!