Hogyan jegyzetelsz most?

Gondolom úgy, ahogy a legtöbben tesszük.

Adsz címet, majd folyamatosan írod, amit hallasz.

És pánikba esel, ha valamit nem tudsz leírni, amit az előadó mond.

24 éve tanítok és mindig ezt tapasztalom a tanfolyami résztvevőimnél. „Attila, megismételnéd! Nem tudtam leírni!”

Ismerős a helyzet?

Én is így jegyzeteltem hosszú évekig és én is pánikba estem, ha egy-egy szót vagy mondatot nem tudtam leírni.

Ha valami kimaradt, akkor úgy érzetem nem teljes a jegyzet és biztos az volt a legfontosabb, ami kimaradt.

Mi a baj ezzel a módszerrel?

Egyszerűen összefoglalva: nem hatékony!

Igyekeztem azt lejegyzetelni, amit a tanár mondott. Ez pedig leszoktatott az önálló gondolkodásról és a tananyag feldolgozásról. Ráadásul szintén a nem hatékony magolást erősítette.

Sok hatékony jegyzetelési módszert dolgoztak ki már azóta.

Az én egyik kedvencem a Cornell-módszer.

A Cornell Egyetemen Walter Pauk professzor találta ki az 1950-es években. Sokáig nem lett népszerű, talán te sem hallottál még róla, de a 2000-es évektől megnőtt a népszerűsége.

Kinek ajánlott?

Szerintem célszerű megtanítani már általános iskolásoknak is, hogy megszokják az önálló tanulást, mire középiskolások lesznek.

Mikor ajánlott?

Hogyan működik?

Osszad fel a füzetlapot 3 részre!

A bal oldalon legyen 1/3 távolságon egy függőleges vonal, alul pedig válassz le egy vízszintes vonallal kb. 5 cm részt (A4-es lapon)!

A legjobb, ha A4-es lapokra jegyzetelsz, de ha kisebb a füzeted, akkor az legyen a kiindulási alap.

Jegyzetek részbe írd az órai jegyzeted, vagy amit egy könyv feldolgozása során fontosnak tartasz.

Írhatsz ide kulcsszavakat, rajzolhatsz ábrákat, grafikonokat, tényeket, adatokat. A töltelék szöveget hagyd ki!

Használj színkódokat!

Hagyd szellősen a helyet! Az óra után ki tudod egészíteni akár könyv alapján, akár tanulótársad jegyzete alapján. Célszerű az órát követően minél hamarabb átnézni és kiegészíteni.

Az ankerek részbe írj be:

  • kulcsszavakat,
  • memória rögzítőket (az anker rögzítőt jelent): ábrákat, ikonokat, firkákat,
  • használj színest,
  • megjegyzéseidet,
  • ötleteidet,
  • ami eszedbe jut az anyagról (pl. hogyan használhatod a jegyzetelést)

A következtetések részbe foglald össze a tananyag fő mondanivalóját 1-2 rövid mondatba. Mi a lényege?

felosztott jegyzetelés 4

Hogyan használd tanuláshoz?

Felidézés

A jegyzetek részt takard le egy lappal!

  • Az Ankerek részbe beírt kérdések, rögzítők alapján idézd fel a jegyzeted és mondd is el hangosan!
  • Ha valamire nem emlékszel, akkor nyugodtan olvasd el újra jegyzetet vagy keresd ki a kapcsolódó tankönyvben, kérdezd meg valakitől, nézz utána a neten…
  • Csináld addig, amíg már el tudod magadtól is mondani!

Reflexió

Válaszold meg az alábbi kérdéseket:

  • Hogyan tudom ezt átültetni a gyakorlatba?
  • Hol alkalmazzák ezt a hétköznapi életben?
  • Mi a haszna ennek a tananyagnak?
  • Egyetértünk a tananyaggal vagy nem?
  • Felmerültek-e olyan kérdések bennem, amelyekre nem tudom a választ?

Mi az előnye ennek a jegyzetelési technikának?

Felhasznált irodalom és képek jegyzéke:

Gyorsított tanulási technikák I. jegyzet, Egyensúlyért Bt.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Cornell-módszer (2020.05.28.)

https://reviseordie.com/image/115863394877 (2020.05.28.)

https://www.tes.com/lessons/ROAZzv6V1jJwTA/wicor (2020.05.28.)

https://theconversation.com/whats-the-best-most-effective-way-to-take-notes-41961 (2020.05.28.)

Tanulási Coaching Technikák

Saját élményű gyakorlatok során tapasztald meg a hatékonyabb tanulás alapjait!

Oszd meg cikkünket!

Facebook
Email
WhatsApp
Print

Kövess minket a Facebookon!